Οι περισσότεροι μηχανισμοί επαναφοράς σε εξώπορτες, >95%, είναι υδραυλικοί. Και για αυτούς θα μιλήσουμε σε αυτό το άρθρο.
Συναντώνται σε εξώπορτες πολυκατοικιών ή δημόσιων κτηρίων, σε εργοστάσια καθώς και μαγαζιά. Οι χρωματισμοί τους
συνηθίζονται σε τρία βασικά χρώματα, άσπρο, μαύρο και καφέ.
Υδραυλικοί είναι και οι μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται σε γυάλινες πόρτες. Αυτοί ονομάζονται μηχανισμοί πόρτας δαπέδου
ή σούστες δαπέδου ή μηχανισμοί επαναφοράς γυάλινης πόρτας. Σε αυτούς θα αναφερθούμε σε επόμενο άρθρο μας.
Ο λόγος που αποφασίσαμε να γράψουμε για τους μηχανισμούς επαναφοράς είναι ότι απαιτούν ρύθμιση δύο φορές το χρόνο
γιατί περιέχουν λάδι στα ελατήριά τους, το οποίο παίζει καθοριστικό λόγο στον τρόπο κλεισίματος της πόρτας. Δυστυχώς όμως
επηρεάζεται από την θερμοκρασία και αλλάζει η συμπεριφορά της πόρτας. Δηλαδή μπορεί να δουλεύει μια χαρά το καλοκαίρι
και τον χειμώνα να κάνει 2 ολόκληρα λεπτά να κλείσει η πόρτα, ή να δουλεύει το χειμώνα πολύ καλά και το καλοκαίρι η πόρτα
να χτυπάει άσχημα με κίνδυνο, είτε να σπάσει κάποιο τζάμι της ή να προκληθούν ζημίες στα μέρη της όπως κλειδαριά ή
αντίκρισμα και ακόμη πολύ πιθανόν να μένει ανοιχτή από το τράνταγμα. Κάποιοι σίγουρα θα έχουν αντικαταστήσει τους μηχανισμούς
σε αυτές τις περιπτώσεις, νομίζοντας ότι έχουν χαλάσει.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι υπάρχουν και μηχανισμοί επαναφοράς, υδραυλικοί πάλι, που έχουν ΘΕΡΜΟΣΤΑΤΙΚΗ ΒΑΛΒΙΔΑ
που διατηρεί την ρευστότητα του λαδιού σταθερή, με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται συνεχώς ρύθμιση.
Αυτοί οι μηχανισμοί είναι πιο ακριβοί από τους απλούς υδραυλικούς και για αυτό συναντώνται και σπανιότερα.
Η ρύθμιση λοιπόν, απαιτείται σε κάθε μετάβαση από καλοκαίρι σε χειμώνα και αντίστροφα. Εάν τον ρυθμίσετε καλοκαίρι, όταν πιάσουν τα κρύα,
το λάδι του γίνετε πιο παχύρευστο και η πόρτα κλείνει δύσκολα και αργά. Αντίθετα εάν ρυθμιστεί χειμώνα τα πράγματα λειτουργούν ανάποδα.
Το συμπέρασμα είναι ότι, δύο φορές τον χρόνο χρειάζονται ρύθμιση για να δουλεύουν σωστά.
Είναι πολύ εύκολη διαδικασία. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα μεγάλο ίσιο κατσαβίδι και ίσως μία σκάλα εάν η πόρτα είναι λίγο ψιλή.
Στο πίσω μέρος τους οι περισσότεροι υδραυλικοί μηχανισμοί έχουν 2 βίδες. Κάποιοι έχουν καλύμματα πλαστικά που πρέπει να τα
αφαιρέσετε για να φτάσετε στις βίδες. Συνήθως αποσπώνται με απλό τράβηγμα.
Οι βίδες διακρίνονται εύκολα. Είναι στο πλάι του μηχανισμού.
Και ρυθμίζουν δύο παραμέτρους όπως φαίνεται στην φωτογραφία.
Κάποιοι, με περιορισμένη δυνατότητα ρύθμισης έχουν μία βίδα.
Και ρυθμίζουν μόνο μία παράμετρο, όπως φαίνεται στην φωτογραφία.
Στην πρώτη περίπτωση με τις δύο βίδες, η μία βίδα ρυθμίζει την μπλε περιοχή της εικόνας και η ρύθμιση αφορά την ταχύτητα
επαναφοράς της πόρτας. Η δεύτερη ρυθμίζει το σημείο απελευθέρωσης της πόρτας λίγο πριν αυτή κλείσει. Το πρώτο θεωρούμε
είναι κατανοητό. Το δεύτερο, “σημείο απόλυτης απελευθέρωσης” σημαίνει ότι όσο αργά και να ρυθμίσετε το κλείσιμο της πόρτας
λίγο πριν το τέλος, απελευθερώνεται τελείως, σαν να μην υπάρχει μηχανισμός για να μπορέσει να κλείσει. Αυτό το σημείο
ρεγουλάρει(για να μιλήσουμε και με ορολογίες μαστορικές) η δεύτερη βίδα. Καθώς τον ρυθμίζεται θα καταλάβετε. Η μόνη μικρή
δυσκολία είναι ότι πρέπει να βρούμε το σημείο – ύψος που θα απελευθερώνεται η πόρτα για να μπορέσει να κλείσει μόνη της.
Δεν αναφέρουμε ποια βίδα κάνει τι, γιατί μπορεί από μηχανισμό σε μηχανισμό να διαφέρει.
Στους μηχανισμούς που έχουν μία βίδα, μπορείτε να ρυθμίσετε μόνο την ταχύτητα επαναφοράς της πόρτας. Την περιοχή με την
μπλε καμπύλη που φαίνεται στην πιο πάνω φωτογραφία. Όμως σε αυτούς τους μηχανισμούς δεν μπορείτε να επιλέξετε την
ταχύτητα κλεισίματος που θέλετε γιατί θα πρέπει να έχει την ελάχιστη δυνατή ώστε να μπορεί να κλείνει – ασφαλίσει η γλώσσα
της κλειδαριάς. Δυστυχώς με αυτούς τους μηχανισμούς εάν δυσκολεύεται η πόρτα να κλείσει από κάποια αιτία δυσλειτουργίας,
θα αναγκαστείτε στη ρύθμιση να δώσετε αρκετή ταχύτητα κλεισίματος ώστε η πόρτα να μπορέσει να κλειδώσει, με αποτέλεσμα
να χτυπάει σαν να μην έχετε καθόλου μηχανισμό.
Στην ρύθμιση θα πρέπει να προσέξετε εάν την ώρα που ρυθμίζεται, υφίστανται οι συνήθης συνθήκες που συναντώνται στον
χώρο σας. Δηλ εάν εκείνη την στιγμή υπάρχει από τύχη ή σύμπτωση ένα παράθυρο ανοιχτό το οποίο είναι συνήθως κλειστό,
όταν το παράθυρο θα ξανακλείσει μπορεί η πόρτα να μην κλειδώνει λόγω της έχτρα υποπίεσης που δημιουργείται με το κλειστό
παράθυρο. Με πιο απλά λόγια όταν υπάρχουν ανοιχτά μέρη και επικοινωνεί άμεσα ο εσωτερικός χώρος με το εξωτερικό περιβάλλον,
όταν η πόρτα κλείνει, η πίεση του αέρα εξισώνεται εύκολα. Αυτό στην ρύθμιση μεταφράζεται “λίγη φόρα”. Αντίθετα όταν ο χώρος
είναι καλά σφραγιστός όταν κλείνει η πόρτα ο αέρας αντιστέκεται στο κλείσιμο με αποτέλεσμα να απαιτείται περισσότερη δύναμη
ή αλλιώς “φόρα” για να κλείσει. Όλα αυτά όμως είναι σχετικά. Μπορεί σε ένα χώρο να υπάρχουν πολλές απώλειες και ο αέρας
να εξισώνετε πολύ εύκολα. Καλά είναι να δείτε την συμπεριφορά της και με ανοιχτό και με κλειστό παράθυρο και να βρείτε την χρυσή τομή.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν ξεβιδώνουμε τις βίδες τελείως. Υπάρχει κίνδυνος να χάσουν το λάδι τους και τότε είναι για αντικατάσταση ή
απαιτείται ειδικός για να τον επαναφέρει.
Αντίθετα πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε ρύθμιση εάν δεν ξέρετε ποια βίδα κάνει τι και προς ποια κατεύθυνση απελευθερώνεται
ή σφίγγει την πόρτα, συστήνουμε να βιδώσετε τις βίδες (δεξιόστροφα κατά την φορά των δεικτών του ωρολογίου) μία με δύο
στροφές και να αρχίσετε σιγά σιγά να τις ξεσφίγγετε περίπου ? του κύκλου και να δοκιμάζεται κάθε φορά την συμπεριφορά της
πόρτας έως ότου πετύχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Συστήνουμε επίσης να σημειώσετε πάνω στον μηχανισμό δύο ρυθμίσεις σαν στάνταρ για τις δύο εποχές.
Επίσης κατά την ρύθμιση ελέγξτε και όλες τις βίδες που συγκρατούν τον μηχανισμό στην πόρτα αλλά και το μπράτσο του,
ώστε να είναι όλες σφιγμένες γιατί συναντώνται πολλές φορές χαλαρωμένες. Επίσης θα ήταν συνετό να ρίξετε λίγο λάδι
μηχανής στα κινητά μέρη του μηχανισμού.
___________________________________________________________________
Ένα θετικό σας σχόλιο θα μας ωθήσει να συνεχίσουμε. Το αρνητικό θα μας κάνει καλύτερους.
Ευχαριστούμε.
___________________________________________________________________